роздатковий матеріал на уроки історії - 6 клас
Зміст
1.
|
Тематичне
планування
|
3
|
2.
|
Вступ:
історія як наука та шкільний предмет
|
15
|
3.
|
Розділ
1.Життя людей за первісних часів
|
17
|
4.
|
Розділ
2.Цивілізації Давнього Сходу
|
24
|
5.
|
Розділ 3.Історія Давньої Греції
|
34
|
6.
|
Розділ
4.Історія Давнього Риму
|
39
|
Тематичне планування
№
уроку
|
К-ть
год
|
Дата
проведення
уроку
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Примітки
|
||
1
|
1
|
Вступ:
історія як наука та шкільний предмет
|
||||
2
|
1
|
Лічба
часу в історії стародавнього світу. Практичне заняття 1
|
||||
Розділ І. Життя людей за
первісних часів
Тема. Початок історії. Виникнення
людини та її розселення
на земній кулі
|
||||||
3
|
2
|
Початок історії. Виникнення
людини та її розселення
|
||||
4
|
1
|
Зародження
мистецтва та релігійних вірувань
|
||||
5
|
1
|
Заняття
та спосіб життя первісних людей
|
||||
6
|
1
|
Суспільна організація та
організація влади за первісних часів
|
||||
7
|
1
|
Трипільська
культура на землях України
|
||||
8
|
1
|
Основні стоянки та пам’ятки
первісних людей на території України. Практичне заняття 2
|
||||
9
|
1
|
Урок
узагальнення і систематизацій або Урок контролю і корекції навчальних
досягнень
|
||||
Розділ ІІ. Цивілізації
Давнього Сходу
Тема. Давній Єгипет
|
||||||
10
|
1
|
Виникнення
Єгипетської держави
|
||||
№
уроку
|
К-ть
год
|
Дата
проведення
уроку
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Примітки
|
||
11
|
1
|
Міфи
та релігія Давнього Єгипту. Практичне заняття 3
|
||||
12
|
1
|
Господарське, суспільне та
повсякденне життя давніх єгиптян
|
||||
13
|
1
|
Розквіт
і занепад Єгипту
|
||||
14
|
1
|
Освіта, наукові знання,
образотворче мистецтво та архітектура давніх єгиптян
|
||||
15
|
1
|
Урок
узагальнення і систематизацій або Урок контролю і корекції навчальних
досягнень
|
||||
Тема. Цивілізації Передньої
Центральної Азії.
Кімерійсько-скіфський світ |
||||||
16
|
1
|
Найдавніші
держави Дворіччя
|
||||
17
|
1
|
Фінікійські
міста-держави. Ізраїльсько-Іудейське царство
|
||||
18
|
1
|
Великі
імперії Західної Азії
|
||||
19
|
1
|
Кімерія
та Скіфія
|
||||
20
|
1
|
Історичні
джерела про скіфів. Практичне заняття 4
|
||||
21
|
1
|
Урок
узагальнення і систематизацій або Урок контролю і корекції навчальних
досягнень
|
||||
Тема. Давні Індія та Китай
|
||||||
22
|
1
|
Давня
Індія
|
||||
23
|
1
|
Суспільне,
релігійне й культурне життя Давньої Індії
|
||||
24
|
1
|
Піднебесна
імперія та перші володарі Давнього Китаю
|
||||
№
уроку
|
К-ть
год
|
Дата
проведення
уроку
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Примітки
|
||
25
|
1
|
Суспільне
та культурне життя давніх китайців
|
||||
26
|
1
|
Писемність,
освіта та наукові знання у Давньому Китаї. Практичне заняття 5
|
||||
27
|
1
|
Урок
узагальнення і систематизацій або Урок контролю і корекції навчальних
досягнень
|
||||
Розділ ІІІ. Історія Давньої
Греції
Тема. Становлення античної грецької цивілізації |
||||||
28
|
1
|
Природа
та населення Давньої Греції
|
||||
29
|
1
|
Давньогрецька
міфологія та релігія. Практичне заняття 6
|
||||
30
|
1
|
Мінойська
палацова цивілізація
|
||||
31
|
1
|
Ахейська
палацова цивілізація
|
||||
32
|
1
|
Давньогрецьке
суспільство за поемами Гомера. Виникнення грецьких полісів
|
||||
33
|
1
|
Велика
грецька колонізація
|
||||
34
|
1
|
Афінська
та Спартанська держави
|
||||
35
|
1
|
Побут
і виховання спартанців. Практичне заняття 7
|
||||
36
|
1
|
Урок
узагальнення і систематизацій або Урок контролю і корекції навчальних досягнень
|
||||
Тема. Антична грецька цивілізація
класичної доби
|
||||||
37
|
1
|
Греко-перські
війни (500–449 рр. до н.е.)
|
||||
38
|
1
|
Розквіт
афінської демократії
|
||||
№
уроку
|
К-ть
год
|
Дата
проведення
уроку
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Примітки
|
||
39
|
1
|
Господарство
та повсякденне життя в Давній Греції
|
||||
40
|
1
|
Освіта,
наука, виховання та сімейне життя в Давній Греції
|
||||
41
|
1
|
Підкорення
Греції Македонією
|
||||
42
|
1
|
Мистецтво
Давньої Греції. Практичне заняття 8
|
||||
43
|
1
|
Урок
узагальнення і систематизацій або Урок контролю і корекції навчальних
досягнень
|
||||
Тема. Доба еллінізму
|
||||||
44
|
1
|
Утворення
імперії Александра Македонського
|
||||
45
|
1
|
Історичні
джерела про Александра Македонського. Практичне заняття 9
|
||||
46
|
1
|
Елліністичні
держави в 4–2 ст. до н. е. Культура еллінізму
|
||||
47
|
1
|
Суспільне,
господарське та повсякденне життя в античних полісах на території України.
Практичне заняття 10
|
||||
48
|
1
|
Урок
узагальнення і систематизацій або Урок контролю і корекції навчальних
досягнень
|
||||
Розділ ІV. Історія Давнього
Риму
Тема. Давній Рим за царської та республіканської доби |
||||||
49
|
1
|
Природні
умови Італії та виникнення міста Рим
|
||||
50
|
2
|
Римська
республіка 5 – середини 3 ст. до н. е.
|
||||
№
уроку
|
К-ть
год
|
Дата
проведення
уроку
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Примітки
|
||
51
|
2
|
Римська
республіка в 2 ст. до н. е.
|
||||
52
|
1
|
Релігія,
сім’я, виховання й господарство давніх римлян
|
||||
53
|
1
|
Диктатура
Гая Юлія Цезаря
|
||||
54
|
1
|
Історичний
портрет Гая Юлія Цезаря. Практичне заняття 11
|
||||
55
|
1
|
Урок
узагальнення і систематизацій або Урок контролю і корекції навчальних досягнень
|
||||
Тема. Римська імперія
|
||||||
56
|
1
|
Створення
Римської імперії. Правління Октавіана Августа
|
||||
57
|
1
|
Римська
імперія в 1–2 ст.
|
||||
58
|
1
|
Місто
Рим та повсякденне життя його мешканців
|
||||
59
|
1
|
Римська
імперія в 3–4 ст.
|
||||
60
|
1
|
Виникнення
християнства
|
||||
61
|
1
|
Культура
Давнього Риму. Практичне заняття 12
|
||||
62
|
1
|
Початок
Великого переселення народів та падіння Західної Римської імперії
|
||||
63
|
1
|
Суспільне
та господарське життя і духовний світ давніх слов’ян. Практичне заняття 13
|
||||
64
|
1
|
Урок
узагальнення і систематизацій або Урок контролю і корекції навчальних
досягнень
|
||||
№
уроку
|
К-ть
год
|
Дата
проведення
уроку
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Примітки
|
||
65
|
1
|
Узагальнення
до курсу: «Внесок народів стародавнього світу в історію людства. Роль
стародавнього періоду в історії
України»
|
||||
66
|
2
|
Резерв
|
||||
Вступ: історія як наука
та шкільний предмет
Історія давнього світу вивчає такі питання:
-
Поява на Землі перших людей, їхнє життя,
заняття, культуру.
-
Виникнення перших держав на землі, їхній
устрій, стосунки, причини загибелі та занепаду.
-
Історія Давнього Риму і Давньої Греції.
Відлік часу в історії.
Завдання для роботи в
групах.
Учитель об’єднує учнів в групи, кожна з яких одержує
хронологічну задачу, розв’язати,
яку допоможе «лінія часу».
1.
Філософ Арістотель жив у 384-322 рр. до
н.е., математик Архімед – у 285-212рр. до н.е. Хто з цих славетних людей жив
раніше?
2.
З легендою, Рим був заснований у 753 р. до
н.е. Скільки років тому відбулася ця подія?
3. Міста
Пантікапей і Ольвія були засновані в VI столітті до н.е.; місто Київ в v столітті н.е. Скільки століть
відділяють ці події?
4.
Філософ Сократ жив у 470-399 рр. до н.е.
Чи міг він бути свідком Саламінської битви,яка відбулася 480 р. до н.е.?
5.
У 395 р. Римська імперія розділилася на
Західну і Східну. Скільки років тому це відбулося?
Розділ І. Життя людей за первісних
часів
Тема 1. Первісні збирачі і мисливці
Метод «Навчаючи-вчуся»
Завдання на картках
Картка №1. Хто був давніми предками людини
Картка №2. Коли давні люди стали ходити на двох ногах?
Картка №3. Коли предки людини оволоділи вогнем?
Картка №4. Хто такі «неандертальці»?
Картка №5. Хто такі
«неонантропи»?
Картка №6. Хто такі
кроманьойонці?
Картка №7. Із яких
матеріалів виготовляли перші знаряддя праці?
Картка №8. Коли був кам’яний вік?
Картка №9.Коли люди
почали робити знаряддя праці з міді?
Картка №10.яку тварину було приручено першою?
Графічний диктант.
(відповідати на запитання «так» чи «ні»)
1.
Людина існує стільки, скільки існує Земля.
2.
Головна відмінність людини від тварини –
уміння створювати знаряддя праці.
3.
Культурний шар – це шар землі, що містить органічні рештки,
будівельні залишки минулих часів.
4.
Перші знаряддя праці виготовляли з кістки,
дерева, каменю.
5.
Найдавніша людина мало відрізнялася
зовнішністю від сучасної людини.
6. Одна
з груп давніх людиноподібних мавп -
дріопітеки , жили тільки в лісах.
Тема
2. Первісні землероби і скотарі
Евристична бесід за запитаннями (з допомогою вчителя)
Запитання:
1. Чи
зберігалася необхідність у колективному веденні господарства, коли в людей
стало більше хліба, овочів, мяса, молока?
2. Чи
могла кожна родина самостійно господарювати, викоритовуючи більш досконалі
знаряддя праці?
3. У
яких випадках родини об’єднуються
для спільної роботи?
4. Хто
міг керувати розподілом землі й життям
общини загалом?
Індивідуальне
завдання. Вставити схеми з Інтернету.
Відтворити
на дошці схеми: «Господарство, що грунтується на виробництві», «Розвиток
людського суспільства».
Завдання
для роботи в групах
Картка
№1.Місця проживання трипільців.
1.
Ким і коли була відкрита трипільська культура?
2.
Де виявлені сліди трипільської культури?
3.
Якій місцевості надавали перевагу
трипільці?
Картка
№2.Житло трипільців.
1. Із
чого споруджували будинки?
2. Як
здійснювалася забудова поселень?
3. Протоміста
у трипільців.
Картка
№3. Господарство трипільців.
1. Що
становило основу господарського життя трипільців?
2. Які
культури вирощували?
3. Які
знаряддя праці використовували трипільці?
Картка
№4.Ремесла трипільців
1. Які ремесла були поширені в трипільців?
2. Керамічне
виробництво.
3. Пластика
трипільців.
Історичний
диктант.
Записується
на дошці зразки відповідей, а учні вибирають правильну до запитання.
Відповіді
1.Цивілізація
2.Антропологія.
3.Археологія.
4.Етнографія.
5.Письмові
історичні джерела.
6.Речові
історичні джерела
7.Історія
стародавнього світу.
Запитання:
1. Наука про будову людини.
2. Знаряддя
праці, предмети побуту, зброя минулих епох, що дозволяла дізнатися про те, як
жили люди в давнину.
3. Країни
і народи, яких об’єднує
певний рівень економічного розвитку, духовна культура, традиції.
4. Наука,
що вивчає історичне минуле людства за пам’ятками.
5. Наука,
що вивчає звичаї, традиції, вірування,побут.
6. Літописи,
ділові документи, релігійні тексти, листи, що допомагають нам дізнатися про
події минулого.
7. Найбільш
тривалий період всесвітньої історії.
Для
домашнього завдання.
Заповнити
таблицю «Порівняльна характеристика способу життя землеробів та скотарів доби
неоліту» (зразок)
Запитання для порівняння
|
Землероби
|
Скотарі
|
Господарські заняття
|
Орне рільництво, виготовлення
землеробських занять
|
Розведення худоби, ткацтво
|
Житло, поселення
|
Великі дерев’яні
будинки, обмазані глиною
|
Напівкочові поселення
|
Кераміка
|
Прикрашення орнаментом у вигляді
геометричних фігур, рослин
|
Доволі примітивна, гостродонна
|
Обряд поховання
|
Безкургання могильники
|
Ямні та кургання поховання
|
Розділ
ІІ. Цивілізації Давнього Сходу
Тема1. Давній Єгипет
Робота
з підручником.
Прочитати
текст параграфа і заповнити таблицю. «Вплив природніх факторів на розвиток
рільництва і скотарства»
Приклад
Природні фактори, які впливали на
розвиток рільництва і скотарства
|
Природні фактори, які заважали розвитку
рільництва і скотарства
|
Ніл – джерело вологи
|
Болотиста місцевість
|
На берегах ріочк осідав мул
|
Бурхливі розлиття Нілу
|
Дуже жаркий клімат
|
Більшість посушливих днів в році
|
Робота
з картками в групах.
Картка
№1. Розповісти про життя фараонів
Картка
№2. Розповісти про життя вельмож
Картка
№3. Розповісти про життя селян
Картка
№ 4. Розповісти про життя рабів
Завдання
на складання схеми до теми «Єгипетське суспільство»
|
ФАРАОН
|
|
РАБИ
|
|
СЕЛЯНИ РЕМІСНИКИ
|
|
ВЕЛЬМОЖІ
|
Графічний диктант до теми
«Розквіт Давньоєгипетської держави»
1.
Віра в надприродні сили – це…
2.
Головний бог єгиптян – це…
3.
Давні єгиптяни заперечували існування
загробного життя. Відповісти «так» чи «ні».
4.
Для кого будували піраміди?
Робота з картками до теми
«Релігія та міфологфя Давнього Єгипту»
Метод «Навчаючись-учусь»
Картка №1. Ра – бог
Сонця.
Картка №2. Тот – бог
Місяця.
Картка №3. Хнум – бог
родючості.
Картка №4. Сехмет –
богиня війни.
Картка №5. Себек – бог
війни і розливу Нілу.
ТЕМА
2. Передня Азія в давнину
Робота
з картою до теми «Найдавніші держави Дворіччя». Виходять учні до карти і
показують певну територію, місто, державу.
Покажіть
на карті:
1.Ассирію
та Фінікію;
2.держави,
з якими воювала Ассирія;
3.Карфаген.
Робота в групах за картками .
Підготувати коротке повідомлення.
Картка
№1. Клімат Дворіччя
1)Клімат
північної частини Дворіччя
2)Кліматичні
умови на півдні Дворіччя
3)Чим
природа південного Дворіччя схожа на природу Єгипту?
Картка
№2. Розвиток господарства Дворіччя
1)Як
у Дворіччі боролися з несприятливими погодніми умовами?
2)Які
рослини вирощували землероби?
3)Що
сприяло розвитку торгівлі?
Картка
№3. Населення Месопотамії.
1)Заселення
Північної та Південної Месопотамії.
2)Основні
заняття шумерів
3)Північні
сусіди шумерів
Картка
№4. Міста-держави Дворіччя
1)Що
являли собою міста-держави Дворіччя?
2)Опишіть
державну владу в містах Дворіччя.
3)Назвіть
міста – держави Дворіччя.
Історичний
диктант до теми: «Фінікія. Ассирія»
1.
Фінікійці жили на березі ….. моря.
2.
Найбільшими містами Фінікії були …. І …..
3.
Основними заняттями фінікійців були …. І
…..
4.
Однією з найбільших фінікійських колоній
був…
5.
За часів єгипетського фараона Нехо
фінікійці здійснили плавання навколо…
Робота зі схемою
«Халдейське царство». Заповнити пропуски в схемі.
Мардук
–
Аппаліддін
ІІ
|
Набопаласар
|
||
Захопив
вавилонський престол
|
Розпочав
боротьбу з вавилонськими жерцями; покинув
Вавилон.
|
Робота
з картками в групах до теми «Скіфи: розселення, заняття, духовний світ»
Надаються
інформаційні картки і підготувати повідомлення за 5 хвилин.
Інформаційна
картка №1. Розселення скіфів
Інформаційна
картка №2. Джерела з історії скіфів.
Інформаційна
картка №3. Скіфське суспільство.
Інформаційна
картка №4. Заняття скіфів
Інформаційна
картка №5. Релігія скіфів.
Робота
із текстом. Вставити пропуски в тексті.
Скіфи – загальна назва іраномовних народів,
що з …. Населяли територію басейнів річок …., ….., …… Найбільш докладний опис про скіфів нам
залишив …… Найвищими скіфами були….
Скіфи вирощували….
Найбільш шанованою богинею скіфів була…. –
богиня…._________.
Завдання
з таблицею додому «Країна, яку вивчили: Шумер, Вавилон, Ассирія, Халдейське
царство, Фінікія, Давньоєврейське царство, Персія»
Таблиця.
Держава
|
Географічне
положення
|
Господарські
досягнення
|
Період
розквіту
|
Шумер
|
Тема 3. Давня Індія і Китай
Графічний диктант до
теми:
1.
Індська цивілізація виникла в долині річки
Інд.
2.
Брахмани – це воїни.
3.
Чандрагупта заснував династію Маурів.
4.
Основна галузь господарства в долині Гангу
стало шовківництво.
5.
Раджа керував військом.
6.
Покровителем буддизму вважається Ашока.
Робота з картками в
групах до теми «Культура Китаю»
Картка №1.Китайська мова
Картка №2.Китайська писемність
Картка №3.Китайські
ієрогліфи
Картка №4. Книги
Робота в групах з
картками до теми: «Імперії Цінь і Хань»
Клас ділиться на дві
групи і учні готують за підручником, порівнюючи розвиток імперій за критеріями:
роки існування, засновник династії, реформи, господарські досягнення, культурні
досягнення, причини занепаду.
Тематичне
оцінювання до теми «Давня Індія і Китай»
Розділ
ІІІ. Історія Давньої Греції
Тема
1. Греція в ІІ- на початку І тисячоліття до н.е.
Історичний
диктант до теми «Природа і населення Давньої Греції »
1.
Греція розташована на …… півострові.
2.
Півострів омивають три моря: ….., ….., …..
3.
Найвища гора Греції…
4.
Давні греки називали себе…
5.
Південна частина Греції називається…
Робота з таблицею :
«Мінойська і Ахейська цивілізації»
Порівняти розвиток
цивілізацій
Запитання
для порівняння
|
Мінойська
цивілізація
|
Ахейська
цивілізація
|
Археологічне
відкриття цивілізації
|
||
Пам’ятки архітектури
|
||
Основні
заняття
|
||
Причини
загибелі
|
Робота з картками до теми
«Давня Спарта»
Картка №1.Як називалася
місцевість, де виникла спартанська держава?
Картка №2.Як називали
рабів в Спарті?
Картка №3.Що вважав
Лікург головним джерелом чвар в суспільстві?
Картка №4.Хто такі ефори?
Картка №5.Що таке апелла?
Картка №6Скільки осіб
входило до Ради старійшин?
Тема 2.Розквіт Афінської держави
Історичний диктант до
теми: «Утворення Афінської держави»
Коди відповідей:
1-поліс
2-акрополь
3-агора
4-метеки
5-аристократія
6-демос
1.
Усі вільні громадяни Греції, народ.
2.
Укріплена частина грецьких міст.
3.
Найбільш привілейована частина населення.
4.
Ринкова площа, місце народних зборів.
5.
Місто-держава в давніх греків.
6.
Городяни, які не мали повних прав.
Графічний диктант до
теми: «Давня Спарта».
Відповіти «так» чи «ні».
1)Місцевість , де виникла
Давня Спарта, називалася Лаконіка.
2)Рабів у Спарті називали
періеками.
3)Лікург-автор поеми про
спартанців.
4)Найбільшою владою у
Спарті користувалися ілоти.
5)Гопліти – це важко
озброєні воїни-піхотинці.
6)Ателла – це рада
старійшин у Спарті.
Скласти таблицю «Походи Александра
Македонського»
Назва
походу
|
Основні
битви
|
Результати
походу
|
Робота з картками до теми
«Утворення та розквіт елліністичних
держав»
Скласти план відповіді до
картки.
Картка №1. Управління
елліністичними державами
Картка №2.Господарське і
духовне життя елліністичних держав.
Розділ IV. Історія Давнього Риму
Тема 1.Римська республіка
Графічний диктант .
Вставити пропущені слова або доповнити.
1.
Рим
розташований на ….. півострові.
2.
Апеннінський півострів омивається морями
…., ……, ….., ….., …..
3.
Якими горами Італія відокремлена від
Європи.
4.
Засновником Риму вважається ….
5.
Нащадки найбільших знатних родів – це…
Заповнити
таблицю «Пунічні війни»
Назва
війни
|
Дата
|
Причини
|
Перша
Пунічна війна
|
||
Друга
Пунічна війна
|
||
Третя
Пунічна війна
|
Робота
з термінами на картках.
1.
Що таке тріумвірат?
2.
Що таке республіка?
3.
Хто такий консул?
4.
Що таке сенат?
5.
Що таке вето?
6.
Що таке провінція?
Комментарии
Отправить комментарий